Afgewezen worden is datgene waar wij allemaal als mens last van kunnen hebben. Nu kun jij je voorstellen dat je als ondernemen dit behoorlijk in de weg kan gaan zitten. Wat je namelijk vaak ziet gebeuren is dat de ondernemer zichzelf als persoon en als ondernemer afgewezen voelt en niet zozeer het product of de dienst die hij of zij levert. Met meestal als gevolg dat er een gevoel van falen ontstaat.
Het gevoel van afgewezen worden en dan ook nog voor jezelf het gevoel gefaald te hebben is al iets dat ervoor kan zorgen dat je niet echt meer de juiste acties onderneemt. Je voorbereidingen worden minder accuraat. Je gesprekken komen niet meer over zoals jij ze zou willen over laten komen. Het echt contact maken met jouw prospect lukt je niet meer.
Je krijgt je de ander gewoon niet meer mee in je gesprek en de ander heeft hierdoor totaal niet het idee of het gevoel dat jij echt iets van waarde te bieden hebt, waar diegene heel veel aan kan hebben.
Sabotage
Wanneer je hierin blijft hangen dan verval je uiteindelijk in een zelf saboterend gedrag. Juist omdat je er maar niet bij kunt komen waar het nu toch eigenlijk mis gaat, want je doet voor jouw gevoel hetzelfde als altijd. Dan ineens ga je de schuld bij de ander leggen. De schuld ligt aan de mensen waar je mee spreekt, je eventuele toekomstige klanten. Bijvoorbeeld, je hebt gewoon steeds pech en treft de niet gemotiveerde mensen aan.
Maar ook hier komen dan de gedachten naar boven dat het aan de concurrentie ligt, jij hebt gewoon geen kans van slagen. Of je gaat juist alles vermijden. Vermijden zorgt ervoor dat je dus geen actie meer onderneemt en uiteindelijk zit te staren achter je bureau naar je visitekaartjes waar je zo trots op was en jou zo´n goed gevoel gaven.
Ervaren
Falen bestaat niet. Er bestaat alleen ervaren. Dit houdt in dat je juist leert van deze momenten. Simpelweg, als je niet weet wat niet werkt voor je, kom je er ook niet achter wat wel werkt!
Maar doordat het vaak gekoppeld zit aan het gevoel van afwijzing is dit moeilijker om naast je neer te leggen. Angst om afgewezen te worden kan heel heftig zijn. Vergis je niet, want als je om je heen kijkt in de dagelijkse leven zie je eigenlijk dat wij mensen er van alles aan doen om maar niet dat gevoel te ervaren.
Wereldmodel
Reclames spelen hier ook heel goed op in. We gaan ons aanpassen aan het wereldmodel dat ons voorgeschoteld wordt en dat voelt veiliger. Denk alleen al aan hoe wij ons moeten kleden, hoe ons kapsel moet zitten, welke auto succes uitstraalt en ga zo maar door. Iedereen wil erbij horen, iedereen wil zich geliefd voelen en zeker in de reclames wordt ons heel duidelijk vertelt hoe we dat dan moeten doen. We worden dan allemaal kopietjes van elkaar.
Het wiel uitvinden
Maar als ondernemer is dit wel een enorme valkuil want het is van groot belang dat jij juist jezelf bent! Jij bent uniek, jij laat dat ook zien door jouw product of dienst. Jij laat dat zien in je gesprekken. In wat jij kiest te dragen, in hoe je staat op dat moment is, in hoe je kijkt en beweegt wanneer je besluit je echte zelf te zijn.
Wanneer jij inderdaad kunt zijn en handelen naar wie je bent, zul je ook al snel ervaren dat er wel naar je wordt geluisterd en dat je ineens wel meer activiteit in je onderneming ziet. Jijzelf zal beter in je vel zitten en daardoor ook veel meer actie ondernemen.
Iemand anders nadoen, dat is nooit de oplossing. Zeker hoef je zelf het wiel niet uit te vinden wanneer dit al menig keer, succesvol, door anderen is gedaan. Maar zie het verschil tussen leren van anderen en hierin jouw weg in vinden, of proberen je aan te passen in het wereldmodel van de ander.
Alleen wie het aandurft om groots te falen, krijgt de kans om groots te slagen.
Robert F. Kennedy