yada-yada-1430679_960_720

De kunst van luisteren

Er is in de communicatie met een ander altijd een goede balans nodig. Een balans tussen luisteren en praten. Dit is noodzakelijk in de communicatie met wie dan ook! Of het nu in je gezin is wanneer je met elkaar praat, of met vrienden of in je werk. En een goede balans in de communicatie is een absolute must in je onderneming. Of het nu is met je personeel of de communicatie met klanten.

Wat ik steeds vaker zie is dat we een mening ergens over hebben en wat er ook gebeurt, die mening zal gewoon geuit worden. En niet alleen geuit worden, soms zelfs alles op alles zetten om de ander ervan te overtuigen dat jouw mening de enige waarheid is. Voor een ondernemer is dit precies dat wat je niet moet doen! Dit gaat je niet brengen waar je heen wilt met je onderneming.

  

Ik wil je hier drie tips geven die belangrijk zijn in een gesprek met een ander en die vooral gericht zijn op het luisteren naar de ander.

  • Wees aanwezig! Let erop dat je echt met de ander bezig bent en niet afdwaalt naar wat je allemaal nog meer in je agenda hebt staan. Laat de ander voelen dat je diegene ziet en echt luistert
  • Wanneer je jouw mening wilt delen, deel deze dan maar dring deze niet op aan de ander. De ander heeft zijn of haar eigen mening en laat die ruimte dan ook ontstaan dat of deze gedeeld wordt of dat die andere mening ook gewoon mag bestaan
  • Wanneer jou een vraag wordt gesteld waar je het antwoord niet op weet, geef dat dan ook eerlijk aan. Je kunt erbij vermelden dat je zal gaan zoeken naar het antwoord, maar wees oprecht.

 

Wanneer je alleen al deze drie dingen gaat hanteren in je gesprekken zul je zonder twijfel een heel ander gevoel gaan creëren bij jezelf maar ook bij de ander. Het gevoel dat overblijft na het gesprek zal ook vele malen prettiger zijn, ongeacht of diegene besluit wel of geen klant te worden.

je zorgt er ook voor dat de ander een goed gevoel overhoudt aan jullie gesprek. Dat alleen is al fijn, want je opent hier ook deuren mee. Er zou zo maar eens iemand contact met je op kunnen nemen, die verwezen is door iemand waar jij een gesprek hebt gehad. En de reden daarvoor is, dat diegene zo´n fijne ervaring heeft gehad dat dit wordt doorgegeven aan anderen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
0 Shares
Share
Share
Tweet