marketing is hypnose

Marketing en communicatie: hypnose speelt een rol

Marketing en communicatie gaat vooral over externe communicatie. Communicatie naar je klanten en naar je potentiële klanten. Door de huidige mogelijkheden in communicatie – je website, je social media en dergelijke – is de wereld eigenlijk steeds bereikbaarder geworden. Je kunt immers nu ook klanten krijgen die jou eigenlijk nog helemaal niet kennen en zelfs die niet in je buurt wonen.

Doordat je kunt communiceren met de wereld en jouw kennis kunt delen, kun je bij die mensen in beeld komen als mogelijke oplossing voor hun probleem. Goede kennis van taal, communicatie en zelfs hoe je social media en je website kunt gebruiken zijn van belang voor het succes van je bedrijf.

Wat betreft kennis van taal, dit is belangrijk om mensen te kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld als je een financiering nodig hebt voor een startup, of gewoon om klanten te krijgen en zelfs om andere belangrijke mensen, zoals personeel of aandeelhouders jouw gedachten duidelijk te kunnen maken.

Die gedachten duidelijk maken kan je op allerlei manieren doen, zoals met verbale communicatie, tekstuele communicatie en lichaamstaal[3]. Daarnaast zijn jouw gedachten over hoe ingewikkeld het is om effectief te communiceren van belang voor de stappen die je zet.

Non-verbale communicatie

Lichaamstaal is dus voor succes. Hoe zit dat nu? Lichaamstaal kunnen interpreteren is bijvoorbeeld belangrijk bij onderhandelingen voor bijvoorbeeld nieuwe opdrachten, maar dat betekent dus ook dat mensen letten op jouw lichaamstaal. Denk hierbij aan lichaamshouding, kleding, accessoires, bewegingen die je maakt, oogcontact, gezichtsuitdrukking, (glim)lachen, je stemgeluid, de afstand tussen jou en de andere persoon, aanrakingen, fysieke reacties (zweten, rood worden).

Want wat je zegt kan ondersteunt worden door je lichaamstaal, maar soms kan je lichaamstaal wat je zegt ook totaal tegenspreken. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat goede argumenten goed werken bij telefonische contacten, maar minder goed als mensen elkaar zien. Dan is de lichaamstaal dus toch een factor die van belang is.

Enige kennis van hypnose en NLP (neuro linguïstisch programmeren) kan dan heel handig zijn, want dan leer je bijvoorbeeld hoe je kalm iets kunt vertellen, welke woorden impact hebben en hoe jouw lichaamstaal van invloed kan zijn. Dit is niet alleen handig in gesprekken, maar ook als je bijvoorbeeld een vlog opneemt.

Daarnaast kun je er met zelfhypnose voor zorgen dat je in de juiste staat bent voordat je een overleg met iemand aangaat, zodat je geen ongewenste fysieke reacties krijgt zoals zweten of blozen. Dit is vooral handig als je een overleg voor een nieuwe opdracht aangaat of misschien als je een lezing geeft. Daarbij kan hypnotherapie je helpen om de overtuigingen die onbewust zorgen voor die ongewenst fysieke reacties te veranderen, zodat jij op een ontspannen manier het gesprek met potentiële klanten aan kunt gaan.

Interne communicatie

Je interne communicatie op orde hebben is vooral belangrijk als je een bedrijf hebt met personeel. Ook hierbij is lichaamstaal van belang, maar nog belangrijker is dat jouw personeel hetzelfde wil uitstralen met je bedrijf als jij. Dit is van belang zodat mensen zowel online als in jouw bedrijf hetzelfde gevoel krijgen bij je bedrijf. Als het gedrag van je personeel te veel verschilt met hoe jouw bedrijf zich bijvoorbeeld in reclames gedraagt, dan kan dat voor verwarring zorgen.

Een goede interne communicatie is dus een belangrijke toevoeging voor je algehele marketing.

Marketing en suggesties

Marketing uitingen gaan over het beïnvloeden van potentiële klanten. Je hebt allerlei marketing uitingen zoals berichtjes op social media, video’s op allerlei kanalen, je website, nieuwsbrieven, folders en noem het maar op, het zijn allemaal marketing activiteiten.

Daar gebruik je meestal taal en beeld om je potentiële klant te prikkelen. Dit kun je zien als suggesties, zoals die ook gebruikt worden in conversationele hypnose of zelfs tijdens hypnotherapie. Je ziet ook steeds vaker dat psychologie een rol speelt in marketing activiteiten.

Daarnaast zijn er ook twee manieren waarop mensen kunnen denken, namelijk objectief en subjectief. De objectieve gedachtegang gaat over feiten en zaken die wel of niet samenhangen. De subjectieve gedachtegang gaat over emoties en intuïtie en dat is waar je met hypnotische suggesties op inspeelt (bron 5).

Je ziet bijvoorbeeld dat storytelling populair is onder marketeers, omdat je hiermee mensen prikkelt om een bepaalde emotie bij het verhaal en daaraan gelinkt bij je dienst en product te hebben. Dat verhoogt de kans bij de lezer dat die de overtuiging krijgt om zaken met je te doen.

Wat een verhaal ook doet is de focus van iemand vasthouden, dat is ook een belangrijke factor in hypnose. Om vervolgens de suggestie “koop wat van mij” ook nog eens te laten werken is het belangrijk dat de persoon die de suggestie hoort of leest een soort band met je voelt (bron 5).

Dit is vaak waarom het handig is om herhaaldelijk in beeld te komen bij mensen, zodat er een band opgebouwd kan worden. De eerste keer zeggen “koop wat van mij”, werkt daarom vaak ook niet.

Zijn suggesties altijd effectief?

Daarnaast kunnen factoren, zoals spijt van een aankoop, ervoor zorgen dat de band of de volgzaamheid van een cliënt opeens ophoudt. Dus alleen kennis van suggesties voor goede marketing is niet voldoende, het product dat je verkoopt moet je cliënt wel echt verder helpen. Als alleen de hypnotische volgzame staat van de cliënt voor een aankoop heeft gezorgd, helpt dit je bedrijf niet altijd op de lange termijn.

Goede marketing werkt alleen op lange termijn bij goede producten of diensten.

Als je nu denkt dat niet iedereen vatbaar is voor suggesties, dan klopt dat tot op zekere hoogte. Mensen zijn namelijk meer en minder hypnotiseerbaar. Wel heeft iedereen te maken gehad met suggesties. Suggesties zijn bijvoorbeeld opmerkingen van je ouders, docenten en vrienden die onder andere hebben geleid tot overtuigingen over hoe de wereld nu werkt en wie je nu bent. Gevoelig zijn voor suggesties was bijvoorbeeld belangrijk voor je sociale ontwikkeling (bron 5). Als iemand je probeert te overtuigen van een bepaald punt, zoals “koop wat van mij”, dan is bijna alles wat die persoon zegt een suggestie.

Wil je meer weten over suggesties en op welke manier jij die kunt gebruiken voor je communicatie en marketing? Neem vrijblijvend contact met me op.

https://www.meerwinstdoorhypnose.nl/contact/

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
0 Shares
Share
Share
Tweet