Als ondernemer is het soms heel moeilijk om toe te geven naar de klant dat je iets anders had kunnen doen, dat je iets fout hebt gedaan en dan vooral ook om sorry te zeggen. Dit wordt helaas ook heel vaak gewoon niet gedaan.
En dat is nu juist zo enorm belangrijk om te doen!
Het is juist zo belangrijk voor je relatie met je klanten dat je eerlijk bent. Je kent de uitspraak vast wel, eerlijkheid duurt het langst! En dat is dus ook gewoon echt zo.
En dan toch zie je dat het soms heel moeilijk kan zijn om tegen je klant sorry te zeggen.
Dat simpele erkennen dat het anders had moeten zijn, dus die simpele sorry kan er namelijk juist voor zorgen dat de band met je klant alleen maar versterkt wordt. En is dat niet precies wat je wilt?
Om het sociale verhaal goed te hebben met je klant. Om dat wat je naar buiten brengt, het complete plaatje ook goed te hebben. Vertrouwen tussen jou en de klant is een basis die je niet wilt beschadigen.
En op het moment dat jij iets fout hebt gedaan en je er omheen draait, een smoesje bedenkt of wat je soms ook nog ziet gebeuren, het bij de klant neerlegt dan loop je niet alleen het risico om een klant te verliezen maar die klant zal waarschijnlijk ook niet echt positieve verhalen naar buiten brengen.
Diegene die een goede keypartner eventueel had kunnen zijn, die is dan het tegenovergestelde.
En zeker heeft het vaak allerlei redenen waarom een ondernemer niet snel sorry zegt, maar de redenen zijn over het algemeen gewoon excuses.
Kan komen door eigen onzekerheden, zelfbeeld verandert misschien wel, falen is vaak geen optie als keus om te willen voelen en als je dat gevoel hebt ga je dat zeker niet uitdragen naar buiten.
Maar waar je je eigenlijk op zou moeten focussen is wat het jou juist opbrengt wanneer je fouten toegeeft.
Je laat zien dat je eerlijk bent, dat je oprecht de klant geen oor aan naait, waardoor de kans vele malen groter is dat je jouw klant behoud omdat er ook acceptatie en begrip ontstaat.
Het verhaal dat jij naar buiten brengt klopt dan ook voor de klant. Er is geen verwarring. Het voldoet dan ook aan de verwachtingen van je klant.
Niet altijd natuurlijk maar je ziet het toch regelmatig gebeuren dat het niet zozeer het product of de dienst is die door klanten wordt aangegeven als zijnde negatief, maar de wijze waarop diegene is behandeld en oneerlijkheid zie je ook vaak bovenaan staan.
Ondernemen wordt behoorlijk lastig wanneer je niet je fouten durft toe te geven, dan heb je echt wel een uitdaging. Want zonder het vertrouwen van je klanten kom je echt niet verder.
Wees eerlijk naar jezelf, onderzoek of jij dit wel of juist niet doet. Onderzoek hierbij voor jezelf of je dat dan ook makkelijk afgaat of dat je er nachten van wakker ligt. Of dat die ene fout en wat te zeggen of ermee te doen je continu bezighoudt!
Pak die reflectie naar jezelf weer op zodat jij precies weet waar jij staat in je relatie tot je klanten en jezelf.