Iedereen heeft een vreselijke hekel aan spammen. Ik ken in ieder geval niemand die graag nog meer spam berichten wil ontvangen. Wat mij betreft is dit zonder twijfel één van de niet zo handige dingen om te doen. Maar waar komt dit dan precies vandaan?
Als ondernemer wil je een zo hoog mogelijke conversie uit je verkoop of dienst halen. We zijn dan vaak bang dat als we maar niet voldoende ons aanbod in iemands gezicht werpen dat er dan geen verkoop uit kan komen.
Ik geef vaak mee aan een ondernemer dat gratis content heel erg belangrijk is. Maar dan zie je de angst tevoorschijn komen, want gratis is geen omzet en winst! Dus wat gebeurd er dan? Precies, nog meer spammen en echt…dit werkt juist averechts!
Je potentiële klant wil jou leren kennen, en dan pas gaat diegene beslissen of jij degene bent waar die moet zijn voor jouw aangeboden dienst of product. En dat doe je door ze te laten proeven van wat jij in huis hebt.
De supermarkten staan vol met allerlei producten. Zo nu en dan is er iets nieuws en wat je dan nog wel eens ziet is dat er een dame of heer achter een klein tafeltje staat die jou wil laten proeven, dus ervaren hoe bijzonder het nieuwe product is. Dat zie je ook op de markt. de enige wijze om de klant ervan te overtuigen dat jouw sinaasappelen zo heerlijk zoet en sappig zijn, is door het mogelijk te maken deze te kunnen proeven!
Nu denk je misschien: ”Maar ik verkoop geen producten of mijn specifieke product kan ik niet laten proeven of ervaren!”
Dat is dus niet waar! Jij hebt iets te bieden waar jij expert in bent en jij kunt dit dus zeker wel gratis geven. Je kennis daar kun je over bloggen, of je maakt een mooie video en plaatst die op YouTube. Je kunt een E-book schrijven met allerlei belangrijke info, adviezen en tips. Je kunt een Podcast maken waarin jij je kennis deelt.
Dat is de manier om een stukje wederkerigheid te verkrijgen want dat is precies dat wat jij nodig hebt en waar jouw potentiële klant naar zoekt!
De weg van jou leren kennen en besluiten bij jou een product of dienst af te nemen is een weg die goed afgelopen moet worden. Wanneer je dit op de juiste wijze doet, dan zul je gaan zien dat dit jou de winst en omzet gaat opleveren die je nodig hebt.
Net als in een eerder blog, waar ik vertelde over de uitvinder van de winkelwagen. De klant is onzeker en die gaat niet zomaar ergens instappen als die geen benul heeft wie jij bent, wat jij kan bieden en eigenlijk geen enkel antwoord heeft op de vraag waarom jij degene bent die diegene zou kunnen helpen.
Laat zien wie jij bent, wat je doet, en dat jij de expert bent in wat jij doet….laat de ander proeven van wat jij hebt en/of kunt!