pexels-photo-297642

Wel of geen GPS?

Plannen en organiseren is iets wat wij thuis al meekrijgen. We leren al snel van onze ouders dat er bepaalde tijden zijn vastgezet om te slapen, en om weer op te staan. We leren dat we vaste tijden hebben voor school en om te kunnen spelen. Onze hele dag is in feite al vanaf onze geboorte een planning.

Dit leren wij ook weer op school om het voor onszelf te gaan gebruiken. Vroeger hadden we daar een agenda voor en tegenwoordig gebruiken leerlingen online planningen en agenda´s.

Iets heel basic in feite. We weten niet beter en we leren ook gaandeweg wanneer we ons niet aan onze planningen houden dat alles in de soep kan lopen. Ongetwijfeld heeft iemand wel een keer een ouder of verzorger gezien die een complete meltdown ervoer omdat de gemaakte planning van die dag helemaal in de soep liep!

Doelen stellen is een onderdeel van plannen en organiseren. Want wat valt er te plannen en te organiseren als je geen idee hebt welke kant je op wilt gaan?

Om de baby op tijd en rustig te laten slapen, wordt die op bepaalde tijden gevoed. Om uitgerust de dag in te gaan en goed te functioneren ga je op bepaalde tijden naar bed. Om een voldoende voor een toets te halen op school plan je bepaalde tijden of uren in om deze te kunnen leren. Zelfs de simpele zwemlessen, die hadden als doel je diploma te halen. De lessen waren om allerlei vaardigheden te leren. Er waren een bepaalde hoeveelheid lessen gepland en dan als doel het afzwemmen.

Je kunt het zo gek niet bedenken, doelen stellen en plannen en organisatie is iets dat wij dagelijks gebruiken.

 

Stip aan de horizon

Toch zie ik veelvuldig op mijn praktijk ondernemers die geen idee hebben waar ze heen willen, er is geen enkel duidelijk doel en dus ook is er geen enkele planning. Wanneer je succesvol wilt ondernemen ga je er absoluut niet komen zonder dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Een groot doel! Die ene stip daar aan de horizon, jouw grootste droom, die je zo graag wilt behalen.

Wanneer je dat hebt, dan zal je de kleinere doelen moeten gaan inplannen. Je kunt natuurlijk wel als doel hebben om een huisje te gaan kopen in het buitenland en daar te gaan rentenieren de rest van je leven maar als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, gaat dit huisje er naar alle waarschijnlijkheid niet komen

Een planning maken betekent dat je je acties verdeelt over de tijd die je hebt. Hierin is het woord tijd ook uitermate belangrijk, want wanneer je geen tijd koppelt aan een doel, dan zul je ook je acties niet op de juiste wijze inzetten.

 

Taxi

Wanneer jij op vakantie wilt gaan is het wel handig als je weet waar je heen wilt. Belangrijk ook hoe lang je gaat en zo ook wanneer je wilt gaan. Dit plan je allemaal, je neemt de acties die nodig zijn en dan is het zover. Je stapt in het vliegtuig en je bent een paar uur later op je bestemming.

Klinkt goed tot nu toe, maar dan …je hebt ingecheckt in het hotel en besluit de stad te gaan verkennen. Je stapt in een taxi en op het moment dat de chauffeur aan je vraagt waar je heen wilt heb je geen idee! De chauffeur gaat rijden en die heeft het wel naar zijn zin hoor…de meter loopt lekker op en jij ziet wel van alles maar een bestemming is je niet duidelijk. je hebt geen idee waar je heen wilt en geen idee hoe lang je rit in de taxi dus gaat duren!

 

Van A naar B

Je kunt je niet voorstellen dat je zoiets zou doen, in een taxi stappen zonder enig idee waarheen te gaan maar dit is precies datgene dat ik heel veel zie bij ondernemers die bij mij komen. Doelen zijn niet duidelijk, en wanneer ze wel een beetje duidelijk zijn, is er geen enkele planning en daardoor geen duidelijke inzetbare acties.

Het is gewoon heel simpel, als je van A naar B wilt, zul je moeten weten wat B is en waar B is. Je moet weten wanneer je daar wilt zijn en zo ook wat er allemaal nodig is om daar te komen. Maar zo is het ook enorm van belang dat jij je bewust bent dat waar je nu bent, dus A, wat dat inhoudt! Waarom wil je weg van A en wat is er nodig om daarvan weg te gaan.

Een goede planning maken vraagt heel wat oefening en zelfkennis, soms krijg je dit niet meteen onder de knie. Geef daarom niet te snel op. Tijdens mijn coaching maak ik de ondernemer er ook zoveel mogelijk van bewust dat een planning realistisch moet zijn. Indien je je dag te vol propt dan hou je het niet vol, indien je te weinig inplant, raak je je motivatie kwijt. Er komt echt nog best wat bij kijken, maar het is wel heel erg belangrijk.

 

Zingen onder de douche

Een dienst of een product is meestal niet het probleem bij het ondernemen. Het weten wat je wilt bereiken met je dienst of product, waar je heen wilt en wat er moet gebeuren om daar te komen. Dat zijn de belangrijke dingen.

Je kunt misschien de meest getalenteerde persoon zijn op de gehele wereld, maar zolang jij niet weet wat je met jouw talent wilt, waar je heen wilt en hoe je dat wilt gaan doen…zul je waarschijnlijk nog heel lang liedjes blijven zingen onder de douche.

 

Wanneer je steeds een steen gooit naar elke hond die blaft, kom je nooit bij je doel

Winston Churchill

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
0 Shares
Share
Share
Tweet